Main Content

RAPPORT FÖR ANDRA KVARTALET 2023

FORTSATT ROBUST RESULTAT OCH REKORDHÖGT OPERATIVT KASSAFLÖDE

ANDRA KVARTALET 2023

• Nettoomsättningen uppgick till 8 329 Mkr (8 498), vilket är en minskning med -2% varav -10% var organisk tillväxt.
  • Rörelseresultatet (EBITA) före jämförelsestörande poster uppgick till 1 177 Mkr (1 330), vilket motsvarar en marginal på 14,1% (15,7%).
  • De jämförelsestörande posterna uppgick till -35 Mkr (-14).
  • Rörelseresultatet (EBITA) uppgick till 1 143 Mkr (1 316), vilket motsvarar en marginal på 13,7% (15,5%).
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 985 Mkr (1 166), vilket motsvarar en marginal på 11,8% (13,7%).
  • Kvartalets resultat uppgick till 534 Mkr (827).
  • Resultatet per aktie uppgick till 1,67 kr (2,59). Det justerade resultatet per aktie3) uppgick till 2,11 kr (2,97).
  • Kassaflödet för kvartalet uppgick till 2 221 Mkr (358). Det operativa kassaflödet uppgick till 2 299 Mkr (738).
  • Nettoskulden i förhållande till EBITDA uppgick i slutet av perioden till 3,2x (2,9x), vilket är samma nivå som i slutet av det första kvartalet 2023

VD HAR ORDET

“Kvartalets nettoomsättning uppgick till 8 329 Mkr (8 498) med en robust EBITA-marginal före jämförelsestörande poster på 14,1 procent (15,7) trots en utmanande makroekonomisk situation och marknadsförhållanden. Vårt fokus på kassaflöde fortsätter att generera resultat och vi uppnådde ett rekordhögt operativt kassaflöde på 2,3 miljarder kronor, något som främjades av minskade varulager. Den organiska nettoomsättningen sjönk med 10 procent, vilket huvudsakligen förklaras av segmentet Americas där RV-branschens produktion har stabiliserats sekventiellt men ligger 50 procent under nivån för förra året. Den OEM-relaterade nettoomsättningen inom våra övriga segment fortsätter att växa organiskt. Den organiska nettoomsättningen för Service & Aftermarket sjönk med 10 procent, vilket är en tydlig förbättring jämfört med de föregående kvartalen. Vi förväntar oss fortsatta gradvisa framsteg under de kommande kvartalen i takt med att återförsäljarnas lager förbrukas.

EBITA före jämförelsestörande poster uppgick till 1 177 Mkr (1 330), vilket motsvarar en marginal på 14,1 procent (15,7). Nedgången kan framför allt tillskrivas segmentet Americas till följd av betydligt lägre nettoomsättning. Segment EMEAs marginal förbättrades sekventiellt, men är fortfarande under nivån för förra året. Som meddelats tidigare vidtar vi ytterligare åtgärder i både Americas och EMEA för att förbättra våra finansiella resultat och förväntar oss fortsatta gradvis förbättringar. Till åtgärderna hör fortsatta aktiviteter för resursoptimering och selektiva prissättningsåtgärder där marginalförbättringar prioriteras före volym. Tidigare tillkännagivna globala omstruktureringsprogrammen fortsätter i snabb takt och nu finns det 11 procent färre resurser (full-time equivalents) inom bolaget än för ett år sedan. Den 30 juni 2023 stängde vi kylskåpstillverkningen i Siegen i Tyskland som planerat och flyttade all tillverkning av kylskåp i Europa till vår anläggning i Jászberény i Ungern.

Segmentet Marine hade återigen ett robust kvartal med organisk nettoomsättningstillväxt och en EBITA-marginal före jämförelsestörande poster på 25,8 procent. Marine OEM-verksamheten fortsatte att växa organiskt, bland annat tack vare produktinnovation och det pågående teknikskiftet inom styrsystem. Service & Aftermarket-verksamheten inom Marine uppvisade en positiv trend under kvartalet och var stabil jämfört med samma kvartal förra året.

Igloo-verksamheten fortsätter att prestera väl och i enlighet med plan. Jämfört med ett starkt andra kvartal 2022 minskade den organiska nettoomsättningen med ett lågt ensiffrigt tal samtidigt som EBITA-marginalen förbättrades. Arton månader efter förvärvet går vi nu in i nästa fas av integreringen och skapar en särskild global Mobile Cooling-organisation som hanterar såväl Dometics som Igloos varumärken och drar nytta av en gemensam infrastruktur. Den nya organisationen kommer att verka för en fortsatt global expansion inom passiva och aktiva kylboxar, samt inom drinkware-produkter, och säkerställa att de avsedda synergieffekterna från detta strategiska förvärv uppnås. Den nya organisationen kommer att redovisas som ett undersegment inom segmentet Global från och med första kvartalet 2024.

Som förväntat förbättrades det operativa kassaflödet avsevärt och våra varulager fortsatte att minska. Nettoskulden i förhållande till EBITDA på 3,2x var stabil sekventiellt och vår finansieringsstruktur är robust. Samtidigt som euro-obligationsmarknaden förblir en viktig långsiktig finansieringskälla för oss är planen att använda tillgänglig kassa för att återbetala den obligation på 300 miljoner euro som löper ut i september 2023. Vårt fokus på kassaflöde är starkt inom koncernen och vi arbetar aktivt för att nå vårt mål om en nettoskuld i förhållande till EBITDA på omkring 2,5x.

De långsiktiga trenderna inom Mobile Living-branschen är starka. Vårt breda och ständigt förbättrade produktutbud, kombinerat med vår globala närvaro, gör oss väl positionerade till att dra nytta av dessa trender. Det är fortsatt svårt att förutse hur rådande makroekonomiska situation och marknadsförhållanden kommer påverka verksamheten på kort sikt, men de senaste kvartalens resultat visar att vi har omvandlat Dometic till ett mer diversifierat, effektivt och stabilt bolag. Vi förväntar oss fortsatt återhämtning av efterfrågan inom säljkanalen Service & Aftermarket under de kommande kvartalen. Inom säljkanalen OEM förutser vi en gradvis försvagning av efterfrågan under de kommande kvartalen, förutom för RV Americas där vi förväntar oss att se en stabilisering mot slutet av året samt för CPV där vi förväntar oss en fortsatt stark efterfrågan. Inom säljkanalen Distribution förutser vi en försvagning i efterfrågan de närmaste kvartalen då återförsäljare balanserar sina lager, samtidigt som vi räknar med att den positiva marginalutvecklingen jämfört med föregående år fortsätter.

Vi kommer att fortsätta genomföra vår strategiska agenda för att nå våra mål, samtidigt som vi förblir lättrörliga för att snabbt kunna agera på kortsiktiga marknadstrender.”

Juan Vargues, VD och Koncernchef

PRESENTATION AV RAPPORTEN
Analytiker och journalister är välkomna att delta i en telefonkonferens den 18 juli 2023 kl.10.00 (CEST), där Juan Vargues, VD och koncernchef, samt Stefan Fristedt, CFO, kommer att presentera rapporten och svara på frågor.

Länk till webcasten: https://dometic.videosync.fi/2023-07-18-q2-2023/register

För att delta i telefonkonferensen för att ställa frågor
De som vill delta i telefonkonferensen för att ställa frågor i samband med webcasten är välkomna att registrera sig på nedanstående länk. Efter registrering kommer du att erhålla telefonnummer och konferens id som ger access till konferensen.
Länk för registrering: https://events.inderes.se/teleconference/?id=100367

Länk till webbcast och presentation finns tillgänglig på https://www.dometicgroup.com/sv-se/investerare

Denna information är sådan information som Dometic Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 juli 2023 kl. 08:00 CEST.

FÖR MER INFORMATION, KONTAKTA
Rikard Tunedal, Head of Investor Relations
Tel: +46 730 56 97 35, Email: rikard.tunedal@dometic.com

OM DOMETIC
Dometic är världsledande inom lösningar för det mobila livet. Miljontals människor runt om i världen använder Dometics produkter i frilufts-, hem- och professionella applikationer. Vår drivkraft är att skapa smarta, hållbara, och tillförlitliga produkter med en outstanding design för frilufts- och mobil livsstil inom områdena Mat & Dryck, Klimat, Energi & Styrning och Andra Applikationer. Dometic har omkring 8 500 medarbetare världen över, redovisade en nettoomsättning på 29,8 Mdr för år 2022 och har sitt huvudkontor i Solna, Sverige.